A Serious Request
Er wordt vaak gesteld dat taal en cultuur hand in hand gaan; in de wereld van vandaag gaat dat echter niet altijd op. De Engelse taal wordt wereldwijd gebruikt door verschillende culturen en krijgt hierdoor een lokaal tintje. Voeg daar een verscheidenheid aan contexten aan toe en er bestaat een grote kans op miscommunicatie.
De nieuwe campagne van 3FM Serious Request is daar een voorbeeld van. Het Nederlandse Rode Kruis doet fantastisch werk over de hele wereld; als leverancier van taaltrainingen aan deze organisatie leveren wij daar graag een bijdrage aan, zoals we dit de afgelopen jaren hebben gedaan. Het logo voor dit jaar is echter onderwerp van discussie geweest bij The Square Mile; als je de reden hiervoor wilt zien, kijk dan even naar het logo. 3FM spreekt de taal van de jeugd in Nederland, en past zijn communicatie hierop aan. In populaire Nederlandse cultuur wordt het als hip en cool gezien om Engelse vloekwoorden te gebruiken. Helaas doet het je reputatie vaak geen goed wanneer je dit soort woorden in een zakelijke (nationale of internationale) context gebruikt.
Als een van de marktleiders voor taaltraining in Nederland gaan wij graag door met onze steun aan Serious Request in 2013 omdat wij geloven dat de goede zaak zelf belangrijker is dan de communicatie eromheen. We hebben er wel voor gekozen om het 3FM logo te gebruiken dat ontworpen is voor basisschoolkinderen; wij vinden dit toepasselijker voor een zakelijke context.
Tot slot bieden wij 3FM en zijn reclamebureau graag onze diensten aan voor het nieuwe jaar.