“Deze cursus Technisch Engels zou een jaar mogen duren”

Een klantenservicemedewerker bij KPN krijgt de hele dag technische vragen. Over de aansluiting, over storingen, over het kopernetwerk en natuurlijk over alles wat misgaat. De vragen komen binnen via telefoon, mail, WhatsApp, Facebook en Twitter. Ons team wil alle klanten zo goed mogelijk te woord staan en daarom passen we ons taalgebruik aan de klant aan. De gesprekken met onze Engelssprekende klanten konden soepeler, merkte ik. Daarom heb ik me samen met vier andere collega’s ingeschreven voor een cursus Technisch Engels. Bij The Square Mile uiteraard, die verzorgt alle taaltrainingen voor KPN.

De cursus Technisch Engels duurde in totaal 30 uur, maar zou wat mij betreft een jaar mogen duren. Zo leuk en leerzaam was het om samen met de trainster specifieke taalkwesties te doorgronden. Iedere week namen wij een lijstje met technische termen mee, waar wij in de praktijk tegenaan liepen. Zoals: hoe leg je in het Engels uit wat een haalbaarheidsonderzoek is of waar het glasvezelaansluitpunt komt? De trainster droeg steeds drie oplossingen aan om hetzelfde op een andere manier uit te leggen. Ons technisch Engels is dus rijker geworden en dan merk je direct dat je een gesprek met veel meer zelfvertrouwen voert.

Wat ik bijzonder vond aan de cursus, was het gemak waarmee de trainster inspeelde op de verschillende niveaus binnen de groep. Twee van ons hadden best wat moeite met grammatica, maar dat voelde de trainster haarfijn aan. Met humor zorgde zij ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelde. We hebben echt ontzettend veel gelachen. De trainster paste heel goed bij ons team, dat was een goede match van The Square Mile!

Femke van Leeuwen, 9 maart 2017
Medewerker klantenservice KPN

De cursus Technisch Engels duurde in totaal 30 uur, maar zou wat mij betreft een jaar mogen duren. Zo leuk en leerzaam was het om samen met de trainster specifieke taalkwesties te doorgronden. Iedere week namen wij een lijstje met technische termen mee, waar wij in de praktijk tegenaan liepen. Zoals: hoe leg je in het Engels uit wat een haalbaarheidsonderzoek is of waar het glasvezelaansluitpunt komt? De trainster droeg steeds drie oplossingen aan om hetzelfde op een andere manier uit te leggen. Ons technisch Engels is dus rijker geworden en dan merk je direct dat je een gesprek met veel meer zelfvertrouwen voert.

Wat ik bijzonder vond aan de cursus, was het gemak waarmee de trainster inspeelde op de verschillende niveaus binnen de groep. Twee van ons hadden best wat moeite met grammatica, maar dat voelde de trainster haarfijn aan. Met humor zorgde zij ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelde. We hebben echt ontzettend veel gelachen. De trainster paste heel goed bij ons team, dat was een goede match van The Square Mile!

Femke van Leeuwen, 9 maart 2017
Medewerker klantenservice KPN